Vilka krav kan vi ställa på omgivningen?

Tänkte på en sak nu i helgen. En sak som tidigare har varit en självklarhet för mig och som jag hade svårt att förstå mig på när det krånglade. Men som jag nu börjar tänka inte är så lätt alla gånger.
 
Vi som allergiker lever med en osynlig funktionsnedsättning. Eftersom att den är osynlig fram tills dess att vi får en allergisk reaktion är det svårt för omgivningen att "hjälpa" oss på samma sätt som de "hjälper" en rullstolsburen tex där funktionsnedsättningen syns utanpå de flesta gånger. Det tror jag att de flesta kan hålla med mig om i alla fall.  
Jag är helt med på att tex skolor och arbetsplatser mm, borde bli nötfria. Ingen fråga om saken där.
Men kan vi verkligen bli arga eller upprörda på omgivningen för att de äter tex nötter på allmän plats så som på ett torg eller på sin picknick i parken?
 
När jag var yngre tänkte jag väldigt mycket på att alla andra skulle anpassa sig utefter mig. Jag ville att hela omgivningen, ja världen, skulle vara nötfri. Alla allmänna platser, alla butiker, verkligen allt. Men nu har jag insett att det kommer tyvärr aldigt att hända.
Nötter är en så pass stor säljande produkt att de som säljer dem inte kommer vilja sluta då efterfrågan alltid kommer att finnas. Så jag tänker att om man i stället pratar om nötproblemet för allergiker i samhället så att fler blir informerade och hjälpta i hur de kan hjälpa oss, kan vi kanske komma fram till en lösning som förhoppningsvis kan passa de flesta. 
 
En enkel åtgärd i matbutiker kunde vara att det inte säljs nötter i lösvikt utan att alla nötter ligger i förslutna förpackningar i stället. 
Att flygbolag hittar ett allternativ till sina nötpåsar ombord, människor klarar sig utan nötter de få timmar de spenderar i flygplanet faktiskt. 
Det finns många sätt som skulle hjälpa oss nötallergiker på ett enkelt sätt utan att nötternas existens måste upphöra. Jag känner att om omgivningen måste tänka på oss allergiker, måste inte vi tänka på dem också då?
 
Att förbjuda en produkt tror inte jag är lösningen på problemet i alla fall. Jag tror inte att det kommer göra människor mer öppna för vårt specialbehov utan tvärt om i så fall.
 
Hur tänker ni kring detta?
 
 
luftburen allergi nötfrågan osynlig funktionsnedsättning
1 kommentar
Ann-Sofie

Vilka bra tankar. Man hade kunnat göra en hel del för att underlätta, precis som du skriver. Min äldste son är jordnötsallergiker och det känns värre nu när han är större (16) och vistas i samhället som inte alltid är anpassat... Och skräckexempel med flygbolag som vägrat stoppa serveringen av nötter så att allergiker istället har valt att gå av planet för att inte utsätta sig för risken. Mer info behövs om hur farligt och dödligt det faktiskt kan vara... Tack för bra blogg!

Svar: Tack så mycket för din kommentar! Jag är som sagt helt på din sida och hoppas att uppmärksamma detta mer och mer så att skräckexempel inte ska finnas mer! Fortsätt gärna följ och hjälp mig tipsa andra!
Estling Tipsar